toabesök

Igår var jag, grannen och Brave ute på långpromenad runt sidsjön.
Under promenade hände det någt märkligt...

Brave har lite problem med att möta hundar när han är ute och går. när han ser dom på några meters avstånd höjs öronen och han blir instängd i sin lilla egna bubbla. Sen börjar han skälla för kung och fosterland.
För att motverka detta har vi börjat med en taktik som Mats har tipsat om. När vi ser att Brave skärmar av omvärlden och inte lyssnar vänder vi och går åt ett annat håll, det kan vara till exempel åt en helt annan riktning.
Detta skulle jag praktisera igår när jag mötte två hundförare, den ena var en ung tjej med en rottis och en pitbull, den andra var en äldre dam med en liten vit tuss till hund.
när jag såg dom stannade jag och vände samtidigt som jag pockade på Braves intresse, när jag tyckte att han koncentrerade sig mer på mig valde jag att vnda tillbaka och där ser jag att de två hundförarna jag möter gör samma sak.

Det bildades en dominoeffekt och jag fattade inte alls vad som hände. De valde till och med att inte gå förbi mej med Brave. Först tänkte jag att dom tror säkert att jag är ute och går med en omöjlig hund som attackerar varje person den möter och därför vände dom. Fel fel av mej. Det jag hade mött var ett gäng som var ute och tränade hund dressyr. Det fanns fler av dom på stigen. Lustigt..

en annan sak som vi har märkt på lilla Brave är hans toalettbestyr. Ja, han har blivit bättre med att inte kissa inne men det händer. De gånger vi inte fattar vinken.
Det som är lustigt är att de gånger han har kissat inne har han gått in på vår toalett och kissat där. Jag tror Brave är i stort behov av lite hundkontakt som visar han att han är hund och inte människa =P

Film och bilder ligger ute på Sara "grannens" sida. Kolla in vår egna dammsugare!

//Linda


Kommentarer
Postat av: Ingrid

Jag tror inte att skällandet har något att göra med att Brave lever utan hundflock. Bolt gör likadant. Han skäller ofta på både människor och hundar. Jag tror som Mats att det är viktigt att bryta beteendet, annars blir det en vana. Eller ovana beroende på hur man ser det. Många kanske inte tycker att det gör så mycket nu när de är små. Men det är inte så kul om beteendet finns kvar om ett halvår.

Hur man bryter beteendet får man ju prova sig fram. Det bästa är att i alla fall först pröva den mjuka vägen så att hunden inte på ett negativt sätt förknippar en fysisk korrigering med situationen. Med Bolt försöker vi avleda med leksak eller godis. Det har fungerat bra hittills. Men om han inte skulle bry sig om det, så skulle jag inte dra mig för en blixtsnabb fysisk korrigering som snabbt möts upp med beröm när han upphör och i stället tar kontakt. Beteendet bottnar i osäkerhet så det kan också handla om att göra som du gör- verkligen träna mycket på det nu när han är liten och mest formbar.

2008-11-22 @ 12:52:23
URL: http://www.kennelenduro.se
Postat av: Ingrid igen

Annars vi hamnar på hos Hundcoachen på TV4 Plus hela bunten om ett år...:-))



Måste tillägga att det var kul att se filmen. Dom är väldigt lika Bolt och Brave. Efter att ha pratat med Mats så verkar de vara lika till sättet också.

2008-11-22 @ 12:54:45
URL: http://www.kennelenduro.se
Postat av: Helena & Jaja

Håller med Ingrid ! Allt bottnar i osäkerhet hos valpen och det bästa är att avleda dom i rätta sek dvs innan dom tar till skall - höjer svans eller va det nu kan vara !



Måste säga att jag gillar verkligen att gå in på er blogg följer er hela tiden !



Helena o Jaja

2008-11-23 @ 14:35:07
URL: http://www.hagstromberga.com
Postat av: Helena & Jaja

Förresten va inne o kollade filmen på den lilla damsugaren så fin han är

2008-11-23 @ 14:36:18
URL: http://www.hagstromberga.com
Postat av: Anna o Accsa

Är in och uppdaterar mig på allas bloggar, det var ett tag sedan jag tittade till er.

Han är fin lille Brave (kikade på "grannenes sida").



Det kommer nog gå utmärkt med hundmöten när han blir äldre, eftersom ni tar tag i detta nu i ung ålder. Det är som Ingrid sa att många har överseénde när en gullig valp kan skälla lite... men dom växer snabbt.



Ska bli kul att få chansen att träffa alla IRL.



:-) A

2008-12-04 @ 23:42:47
URL: http://www.hogosta.se
Postat av: Ingrid

Nä nu undrar jag allt om Brave ätit sönder datorsladden igen?...;-)

2008-12-17 @ 22:00:24
Postat av: Jaja

VA ÄR NI ??????????????????????????

2008-12-21 @ 16:13:24
URL: http://www.hagstromberga.com
Postat av: marianne

God Jul & Gott Nytt År

önskar

Marianne m Ampere

2008-12-24 @ 09:22:11
Postat av: Lina

God Jul och Gott Nytt År!!



Elsa m. familj

2008-12-24 @ 10:00:22
URL: http://midasoenya.wordpress.com/
Postat av: Hexagon

Hejsan! Vad sägs om att börja prenumerera på vår blogg? Du kommer inte att ångra dig :)

2008-12-31 @ 00:10:23
URL: http://hexagon.blogg.se/
Postat av: Helena & Enduros Black Jaja

Hur länge är det där TOA BESÖKET ?????????????

SAKNAR ER

2009-01-15 @ 09:15:45
URL: http://www.hagstromberga.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0