Nu tar jag Paus!

Nu funderar ni va =) man kan ju inte ta paus från att vara hundägare =).

Nej då, men nu är jag tillbaka i verkligheten från min hundledighet. Jag har lämnat allt vad hundböcker heter hemma. Känns som att huvudet går runt, runt, runt av alla sånna. Så denna veckan så ska jag bara umgås med brave och köra lite övningar som pappa har tipsat om. 

Han är en ganska självständig krabat så när man gör inkallnings övningar så komer han som ett skott men när han är innom en halv meter så tycker han att det räcker ganska bra så han tar ingen "jätte" kontakt. Mest sniffar och kollar in omgivningen. 

På läs listan så står just nu Din hund. Jag tycker den är jättebra, lätt läst och förklarande bilder. sen så har dom ett synsätt på hund dressyr/uppfotran som jag till stor del köper. Jag har inte läst hela än så kan inte säga att jag köper allt =)

 När jag är färdig med den så har jag en gedigen lista som jag kan börja på. Din hund fortsätter, Inkallning "så mycket mer", en bok av Barbro, ööö, hmm, ja hon från hundskolan i solefteå (pappas idol =) ), kontakt kontraktet som vi fått av Ingrid mm. Linda laddade upp med några böcker innan brave kom som sen har utökats ytterligare.

Men det som jag tycker är svårt är att veta vilka erfarenheter och meriter författarna till dessa böcker har. Kan vem som helst skriva en hundbok? Det är lätt gjort att man tar det man läser för en absolut sanning, men nån absolut sanning tror jag inte det finns när det handlar om varelser som kan känna och tänka. (Fåt lära mig av pappa att det finns vissa människor som reser ragg om man skulle säga att hundar/djur är intelligenta, därför skrev jag "tänka". Hur som helst så tycker jag hundar/djur är mer eller mindre intelligenta precis som vi människor.)

Idag så har iaf Brave fått se ett mobilt krossverk för första gången. Tror inte att han reflekterade nämnvärt över det. Han knapt reagerade när vi startade lastbilen. Han är en riktigt cool hund.


Nu kanske det här inlägget var lite ostrukturetat och felstavat men som sagt så har jag inte Linda här som kan kolla meningsuppbyggnad och stavning. Så håll till godo =)

// Erik


Kommentarer
Postat av: Linda

du får mej att låta som en diktator som ser till att du skriver korrekt och läser hundböcker från punkt A till B och tror på allt..

Ojoj, eller så var det här ett uppvaknande för mej, haha

2008-10-21 @ 01:10:21
Postat av: Ingrid

Eftersom du läst "Din hund" så utgår jag från att du sitter på huk med ryggen mot Brave under inkallningsövningarna. Man ser ju inte hunden så bra då och frestas lätt att vända sig om och kolla. Det innebär att man själv tar kontakt i stället för tvärtom. Du kan i dessa lägen "tjuvkika" under armen och om han stannar en bit i från göra en ny snabb förflyttning från honom utan att säga något. Kanske skulle du under en period sluta säga något och enbart träna på "nära-kontakt", dvs att han lär sig att söka upp ditt ansikte. Jag ska filma när Josefina gör detta i morgon så får du se vad jag menar. Jag brukar fortfarande gå tillbaka till denna "bäbisövning" med Allt-I emellanåt. Mest för att det är kul.



Du gör helt rätt Erik. Botanisera runt i bokvärlden och lyssna på olika människor. Bilda dig sedan en egen uppfattning. I framtiden kommer du att träffa människor som du verkligen kan diskutera hund med. Du kommer också att träffa trångsynta människor som talar om hur det ska vara och som inte kan lyssna på dig eftersom du ännu inte har några meriter. Då ska du vara en riktig smurf och fråga varför, varför, varför.



Vem som helst kan skriva en bok, men jag tror att det är svårt att få den såld om man inte har några meriter. Jag har funderingar på att skriva en bok om rapport, men det sätter lite press på en. Tänk att skriva en bok om rapport och sedan går det åt helsicke för en på varenda tävling...;-).

2008-10-21 @ 06:47:49
URL: http://www.kennelenduro.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0