spår och kontakt övningar





Idag så har vi varit och hälsat på hos Lindas pappa. Jag tror han blev kär, även om brave var väldigt förtjust i gardinerna som hängde ända ner till golvet.

Jag åkte ut till skogen och gick för första gången ett spår med brave idag. Det var ett kort spår, kanske si sådär 40 -50m med hans favoritleksak på slutet. Det gick väldigt bra. Jag lät spåret ligga 30 min och sen så gick jag till starten med han. Jag hade han i koppel och han lekte med några pinnar och verkade allmänt ointresserad av att spåra. Så jag stod där vid starten och funderade på vad jag skuller göra. Jag tog av han kopplet för att se vad han skulle göra då, då började han gå runt och använda näsan lite mer men det var fortfarande en massa pinnar som var intressanta men efter att jag stått där ett par minuter så helt plötsligt bar det iväg inått skogen. Han spårade upp leksaken i ett nafs, det var fruktansvärt kul att se att han har det så naturligt. Men han har ju både pappa och mamma att brås på. Efter att vi hade lekt med leksaken så ville han fortsätta spåret som gick en bit till uppåt skogen där jag hade gått tillbaks ut på vägen. Men jag bestämmde att det gått så bra så jag avbröt där och tog han i koppel och gick till bilen.

Jag tror att han märkte att jag blev hemskt glad när det funkade så bra för han blev också väldigt uppspelt. Ska åka ut och prova igen imorgon.

Jag har också tränat några inkallnings och kontaktövningar, som sagt så kommer han som ett spjut när man kallar på honom men han har varit lite dålig på att ta nära kontakt. Så idag när jag hade ropat på han och satt på huk med ryggen mot han så tog jag en hundgodis i min mun så att han fick ta den därifrån. Efter två försök så funkade det mycket bättre och han tog även bra kontakt på det tredje utan godis. Men jag tror det är nått som jag får fortsätta träna på för han är ganska självständig viket kan vara både bra och mindre bra beroende på vad det är man vill göra.

Nej imorgon är det en ny arbetsdag så det är bäs att få lite sömn.

Sov gott
// Erik

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Åhh så kul att det fungerar bra både med spår och nära kontakt.

2008-10-21 @ 23:27:35
URL: http://www.kennelenduro.se
Postat av: Helena & Jaja

Va kul med spåret !!!



Lycka till nästa gång det bär iväg



Helena o Syrran jaja

2008-10-22 @ 08:51:43
URL: http://www.hagstromberga.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0