En intensiv helg


Mr Money Maker =)


Det är meningen att jag ska sitta och öva på uppsatsskrivandet, mitt svagaste kort i nästa fas av polisuttagningen. Men innan jag gör det så tänkte jag skriva en liten uppdatering här. I helgen så har jag varit hemma hos Mamma och Pappa. Det var en Impulsiv ideé som bara poppade upp i huvudet på onsdag kväll.

Helgen har mest liknat ett träningsläger, vi har kört minst ett oftast två pass om dagen. Sakta men säkert så går det framåt. Just nu så är det mest kampövningar och markering av apporter som står på kalendern. Det är lustigt med kampövningarna för det är med dem precis som med spåret. Det är självbekräftande, så från gång till gång så stegras intensiteten väldigt mycket. Skilnaden på kampövningarna som vi gjorde i fredags och i söndags går inte att jämföra. Men de små liven tycker att det är fruktansvärt roligt.

Jag har inte gått nått spår på nästan 2 månader. Av den anledningen att jag inte vill att han ska börja slarva. Jag har bestämmt att jag bara ska köra markering av apporter en tid framöver så att han verkligen ser dem som små guldklimpar. Som en vis man sa "det spelar ingen roll hur bra han spårar om han inte hittar pinnarna". Trots detta så gick pappa ett "jaktspår" åt mig på lördag förmidag. Han gick iväg och 20 min senare så följde jag och Brave efter. Spåret var ca 1 km med en pryl på halva sträckan. Det gick hur som helst fruktansvärt bra då brave aldrig förut spårat i ny snö eller andra spår än sånna som går rakt fram med en slutapport efter 200 m. Detta spår var som sagt i ny snö och gick upp och ner genom en dal, ut på en åker, genom ett sly buskage, över en väg och det var vinklar av alla de slag. Jag kan säga att jag var mer än förvånad när vi efter en stund hittade pappa där han satt och tryckte bakom en sten. Jag säger som jag sagt förut. Hunden kan redan, det är jag som behöver utbildning. 

På söndagen var vi med trännigs gruppen från munkfors och hjälpte dem valla koridorer för uppletande. Det gick kanon bra, trots en massa snö som hundarna där nere i södern inte är vana =) Jag och pappa tränade inkallning med andra åskådande hundar och förare. Det gick kanon bra, varken Borka eller Brave kastade så mycket som en blick på de andra hundarna.  

Igår och Idag så har jag tränat på fria följet och apport markering, det går riktigt bra.


Kommentarer
Postat av: Helena & Enduros Black Jaja

Den vis man hade så rätt !

Uppletande har inte Jaja fattat än,men det kommer nog så småning om

2009-02-10 @ 15:40:28
URL: http://www.hagstromberga.com
Postat av: Linda

Mr moneymaker? jag tycker att det snarare tvärtom :P Tänk han får sängar och nytt halsband, flådig mat och han lever som en prins, mr moneysucker säger jag.

för de är han värd:)

2009-02-11 @ 11:02:51
URL: http://lindamartensson.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Härligt att läsa om er träning. Jag kan se er och era hundar framför mig. De är helt otroliga på att spåra allihop tror jag.



Lycka till med uppsats och allt det andra.

2009-02-11 @ 22:45:29
URL: http://www.kennelenduro.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0